“La malattia è sintomo, prova e insegnamento”
Michel Demaison
Abstract
The evolution of the relationship between patient and care providers, with the highlighting and the affirmation of a new role for the patient, concerning his rights to choose what is best for him, led to a new bioethical level which is reflected in new ways to conceive and establish the relationships between those who care and those who receive care.
The Informed Consent is certainly an expression of the right of everyone to be able to make a choice that applies to his/her body and to his/her own person, but often these choices require a level of expertise not always accessible to all. The Therapeutic Education, within the physicians-patient relationship, thus becomes an integral part of the treatment pathways, both as a goal to protect the person’s right to decide, and as a strategy to facilitate its active participation.
Riassunto
L’evoluzione dei rapporti curanti-paziente, con l’evidenziazione e l’affermazione di un nuovo ruolo del paziente relativo ai suoi diritti di poter scegliere cosa è meglio per lui, ha portato a un nuovo livello bioetico di fondo che si riflette in nuovi modi di concepire e stabilire i rapporti tra chi cura e chi riceve le cure. Il Consenso Informato rappresenta certamente l’espressione del diritto di ogni uomo di poter compiere una scelta relativa al proprio corpo e alla propria persona, ma spesso queste scelte richiedono un livello di competenza non sempre accessibile a tutti. L’Educazione Terapeutica, all’interno del rapporto paziente-curanti, diventa perciò parte integrante del percorso di cura, sia come obiettivo per tutelare il diritto a decidere della persona, sia come strategia per facilitare la sua partecipazione attiva.